Onderhoud van je boot is cruciaal voor een veilig verblijf op het water. Is er iets stuk, dan wil je snel kunnen beschikken over de juiste onderdelen. AllesMarine levert deze onderdelen accessoires en Ridders mocht daarvoor een nieuwe webshop leveren.
AllesMarine maakt gebruik van het boekhoudpakket Exact. Via dit pakket wordt niet alleen gefactureerd, maar ook wordt hier de productcatalogus met prijzen en voorraden bijgehouden.
De eerste vereiste was dus Magento koppelen aan Exact. Om klanten optimaal van dienst te kunnen zijn, wilde AllesMarine gebruik gaan maken van een zogenaamde partsfinder met exploded view tekeningen. Voor de klant komt het er op neer dat deze diens merk en type (buitenboord)motor aanklikt, dan klikt op het component waar een onderdeel van stuk is (ontstekening, carburateur etc.) en dan in een opengewerkte tekening het onderdeeltje visueel kan herkennen en bestellen. Wens was om zoveel mogelijk van die tekeningen (en dus de bijbehorende artikelen) online te hebben. En dat in het Nederlands, Engels én Duits!
Dat betekent dat vele tienduizenden onderdelen in drie verschillende talen toegevoegd en onderhouden moeten kunnen worden. Dat beheren in Exact levert problemen op met de ratelimits en het beheren van dermate grote aantallen in Magento levert ongetwijfeld problemen op met de meertaligheid. Daarom is besloten om een Product Information Management systeem (PIM) in te zetten. Gekozen is voor Akeneo voor de koude data, terwijl Exact de warme data blijft leveren.
Laten we eerlijk zijn: Het heeft enorm veel bloed, zweet en tranen gekost bij alle betrokken partijen om het gewenste resultaat te verkrijgen. Vooral de migratie van de bestaande webwinkeldata van Lightspeed richting Akeneo, Exact en Magento heeft veel kopzorgen opgeleverd. Daarbij heeft AllesMarine van veel onderdelen een originele versie, een imitatieversie en soms zelfs een tweedehands versie beschikbaar. Deze laatste vallen onder het BTW 0 tarief, waar de xCore-koppeling tussen Magento en Exact veel moeite mee had. Met een uiterste krachtinspanning van het volledige Ridders-team is alles uiteindelijk gelukt. Daarmee beschikt AllesMarine over een webshop waarmee klanten vanuit heel Europa hun motoren, onderdelen en accessoires kunnen bestellen. En is de vaarweg klaar voor de zo gewenste uitbreiding van het assortiment. Nu al (mei 2024) is deze al met ruim 50% uitgebreid, maar nu we de juiste koers varen is er nog veel meer mogelijk. Ahoi!
Neem dan contact op met Ron Arends
E-mail
ron@ridders.nl
Telefoon
072 71 000 11